Usein kysytyt kysymykset Bonussähköstä

Täältä löydät usein kysytyt kysymykset Bonussähköstä. Jos joku askarruttaa mieltäsi, voit aina ottaa meihin yhteyttä Asiakaspalvelussa tai Chatissa!

Bonussähkö-sopimus

Mikä on Bonussähkö-sopimus?

Bonussähkö-sopimus on sähkönmyyntisopimus sinun ja Vantaan Energian välillä.

Bonussähkö-sopimuksen voit tehdä koko Suomeen ja se sopii hyvin kaikkiin koteihin ja joka elämäntilanteeseen. Bonussähkö-sopimus on helppo ja huoleton sähkösopimus, joka on tarkoitettu kaikille S-ryhmän asiakasomistajille ja asiakasomistajatalouksiin kuuluville henkilöille.

Bonussähkö-sopimuksen voit tehdä joko määräaikaisena tai toistaiseksi voimassa olevana.

Miksi valitsisin Bonussähkö-sopimuksen?

Kun valitset Bonussähkö-sopimuksen:

  • säästät selvää rahaa, kun keräät Bonukset talteen myös sähköstäsi
  • on sähkösopimuksesi hinta aina tasaisen edullinen
  • saat 100 % uusiutuvaa ja vähäpäästöistä vesisähköä
  • voit keskittyä kaikkeen muuhun. Vantaan Energia hoitaa sähkösopimusasiasi yli sadan vuoden kokemuksella luotettavasti ja ammattitaidolla
Millä Bonussähkö on tuotettu?

Bonussähkö on 100 % vähäpäästöistä ja uusiutuvaa vesivoimaa ja alkuperätakuut ostetaan pohjoismaisilta sähkömarkkinoilta. Sähkön alkuperä varmennetaan eurooppalaisen Guarantee of Origin -alkuperätakuujärjestelmän mukaisesti.

Vantaan Energia omistaa vesivoimaa Suomessa ja Norjassa. Sähköntuotannostamme noin 39 prosenttia syntyi vesivoimalla vuonna 2016.

Mitä eroa on määräaikaisella ja toistaiseksi voimassa olevalla Bonussähkö-sopimuksella?

Määräaikainen Bonussähkö-sopimus on edullinen ja varma valinta. Määräaikaisessa sopimuksessa hinta on kiinteä koko sopimuskauden ajan eikä markkinahintojen heilahtelut vaikuta sähkösi hintaan. Sopimus sitoo molempia osapuolia sopimuskauden aikana. Muuttotilanteessa määräaikainen sopimus ei siirry uuteen osoitteeseen.

Toistaiseksi voimassa oleva Bonussähkö-sopimus on huoleton ilman sitovia määräaikaisuuksia ja se on aina ajan tasalla, sillä sopimuksen hinta päivittyy kuuden kuukauden välein.

Mitä tapahtuu kun määräaikainen Bonussähkö-sopimus päättyy?

Sinun ei tarvitse miettiä määräaikaisen sopimuksesi päättymistä, hoidamme sopimuksesi jatkumisen puolestasi. Saat meiltä uuden sähkötarjouksen hyvissä ajoin ennen määräaikaisen Bonussähkö-sopimuksesi päättymisajankohtaa.

Jos et tee uutta määräaikaista sopimusta, jatkuu sopimuksesi automaattisesti toistaiseksi voimassa olevana.

Minulla on tällä hetkellä sopimus toisen sähköyhtiön kanssa, miten vaihdan sopimukseni Vantaan Energia Oy:n Bonussähkö-sopimukseen?

Jos sinulla on nykyisen sähkönmyyjäyhtiösi kanssa

  • toistaiseksi voimassa oleva sopimus, voi sopimuksesi alkaa aikaisintaan 14 vuorokauden kuluttua sopimuksen tekemisestä
  • määräaikainen sopimus, joka on päättymässä kolmen kuukauden sisällä, voit tehdä Bonussähkö-sopimuksen alkamaan määräajan päättymispäivää seuraavasta päivästä

Jos olet muuttamassa, teethän muuttoilmoituksen netissä mieluiten kaksi viikkoa ja vähintään kaksi arkipäivää ennen muuttoa. Jos muutto on lähempänä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelu palvelee numerossa 09 829 0225 arkisin 8–20 ja lauantaisin 10–16.

Olen jo Vantaan Energian asiakas, mutta minulla ei ole Bonussähkö-sopimusta. Voinko vaihtaa nykyisen sopimukseni Bonussähkö-sopimukseen?

Mikäli haluat vaihtaa nykyisen sopimuksesi Bonussähkö-sopimukseen, voit tehdä sopimusmuutoksen heti, jos nykyinen sopimuksesi on toistaiseksi voimassa oleva. Jos nykyinen sopimuksesi on määräaikainen, voit vaihtaa Bonussähkö-sopimukseen määräaikaisen sopimuksesi umpeuduttua.

Voinko siirtyä heti Bonussähkö-sopimusasiakkaaksi?

Voit tehdä Bonussähkö-sopimuksen alkamaan Vantaan Energia Oy:n kanssa aikaisintaan 14 vuorokauden kuluttua sähkösopimuksen tekemisestä, jos nykyinen sopimuksesi on toistaiseksi voimassa oleva ja olet vaihtamassa sähkönmyyjää. Jos sinulla on määräaikainen sopimus, joka on päättymässä kolmen kuukauden sisällä, voit tehdä Bonussähkö-sopimuksen alkamaan Vantaan Energia Oy:n kanssa määräajan päättymispäivää seuraavasta päivästä.

Muuttotilanteissa suosittelemme tekemään Bonussähkö-sopimuksen ajoissa, mieluiten kaksi viikkoa ennen. Tarvittaessa saamme sähköt päälle lyhyemmälläkin varoitusajalla. Jos teet muuttoilmoituksen netissä, teethän sen vähintään kaksi arkipäivää ennen muuttoa. Jos muutto on lähempänä, kannattaa soittaa Vantaan Energia Oy:n asiakaspalveluun. Asiakaspalvelu palvelee numerossa 09 829 0225 arkisin 8–20 ja lauantaisin 10–16.

Mitä eroa on yleissähköllä, aikasähköllä ja kausisähköllä?

Yleissähkö

Yleissähkön hinta on sama vuorokaudenajasta tai vuodenajasta riippumatta. Yleissähkö on yleisin sähkösopimustyyppi ja sitä voi ostaa kaikkiin kohteisiin. Se sopii parhaiten kerros-, pari-, rivi- ja omakotitaloihin sekä vapaa-ajanasuntoihin, joissa ei ole sähkölämmitystä.

Aikasähkö

Aikasähkön hinta vaihtelee vuorokaudenajan mukaan. Se tunnetaan myös nimellä yösähkö, sillä sähkö on yöaikaan halvempaa. Aikasähkö sopii sähkölämmitteisiin omakotitaloihin, rivitaloihin, paritaloihin ja vapaa-ajanasuntoihin, joista löytyy aikasähkön mittaamiseen sopiva mittari.

Kausisähkö

Kausisähkön hinta vaihtelee vuodenajan perusteella: hinta on eri talvipäivinä ja muina aikoina. Kausisähkö sopii sähkölämmitteisiin rivitaloihin, omakotitaloihin, paritaloihin ja vapaa-ajanasuntoihin. Se edellyttää, että kohteessa on kausisähkön mittaamiseen sopiva mittari.

Sähköstä Bonusta

Kuinka kerrytän sähköstä Bonusta?

Bonuksen kerryttäminen edellyttää, että Bonussähkö-sopimus ja ilmoitettu osuuskaupan jäsen-/asiointinumero, jonka löydät omalla nimelläsi varustetusta S-Etukortista, ovat saman henkilön nimissä. Bonukset kertyvät sähkön myynnin osuudesta.

Bonuksen kertymisestä yleisesti löydät lisätietoa S-kanavasta.

Mistä kaikesta saan Bonusta sähkölaskullani?

Bonukset kertyvät maksetusta arvonlisäverollisesta sähkön myynnin osuudesta. Sähkönmyynnistä maksamme Bonusta sekä käytetystä sähköstä että perusmaksuista. Sähkönsiirtomaksut eivät kerrytä Bonusta.

Saanko Bonusta kaikkien osuuskauppojen S-Etukortilla?

Kyllä. Bonusta voi kerryttää kaikkien osuuskauppojen asiakasomistajat ja asiakasomistajatalouteen kuuluvat henkilöt, jotka ovat tehneet Vantaan Energian kanssa Bonussähkö-sopimuksen.

Miten voin ilmoittaa jäsen-/asiointinumeroni?

Voit ilmoittaa henkilökohtaisen osuuskaupan jäsen-/asiointinumero, jonka löydät S-Etukortista, kätevästi olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse tai Chatilla.

Asiakaspalvelu palvelee sinua numerossa 09 829 0225 arkisin 8–20 ja lauantaisin 10–16.

Voit ilmoittaa jäsen-/asiointinumeron myös Online-palvelun kautta. Online-palvelun käyttö edellyttää rekisteröitymistä.

Mistä löydän jäsen-/asiointinumeroni S-Etukortista?

Jäsen-/asiointinumero löytyy yleisimmin joko S-Etukortin alareunasta tai kortinnumeron keskeltä.  Jäsen-/asiointinumeron neljä ensimmäistä numeroa kertovat osuuskaupan ja kuusi viimeistä oman yksilöivän jäsen-/asiointinumerosi. Numerosarjan muoto on siis 4 + 6 numeroa.

Katso tarkemmat tiedot S-kanavalta

Miksi en ole saanut Bonusta, vaikka olen ilmoittanut S-Etukortista löytyvän osuuskaupan jäsen-/asiointinumeroni?

Bonuksen kerryttäminen edellyttää, että sinulla on Bonussähkö-sopimus ja että S-Etukortista löytyvä osuuskaupan jäsen-/asiointinumero on ilmoitettu oikein. Bonussähkö-sopimuksen ja ilmoitetun jäsen-/asiointinumeron on oltava saman henkilön nimissä.

Sähkölaskun Bonusta kerryttävä summa kirjataan maksukuukauden bonusostoksi. Huomioithan kuitenkin, että kuukauden 25. päivään mennessä maksetut sähkölaskut ehtivät kuluvan kuukauden bonusostoksi. Tämän jälkeen maksetut laskut siirtyvät pääsääntöisesti seuraavan kuukauden bonuskertymään.

Bonusosto näkyy S-mobiilissa ja Omalla S-kanavalla vasta aivan kuukauden viimeisten päivien aikana. Sähkömaksuista kertyvä Bonus maksetaan S-ryhmän asiakasomistajatalouden pääjäsenelle.

Olen yritysasiakas, saanko kerrytettyä Bonusta?

Bonus on henkilöjäsenille eli asiakasomistajille ja asiakasomistajatalouteen kuuluville henkilöille tarkoitettu etu ja kertyy ainoastaan yksityistalouksien käyttöön tulevista ostoista.

Mistä näen sähkön osuuden bonusostoista?

Bonusostot näet Oman S-kanavan tai S-mobiilin kautta kohdasta Bonusostot > Ostot ketjuittain > Yhteistyökumppanit. Sähkön osuus näkyy Vantaan Energia Oy:n nimellä.

Katso tarkemmat tiedot Bonuksen kertymisestä S-kanavasta

Saanko Pörssisähkö-sopimuksesta Bonusta?

Pörssisähkö-sopimus ei kerrytä Bonusta. Bonuksen kerryttäminen edellyttää, että sinulla on Bonussähkö-sopimus ja olet ilmoittanut osuuskaupan jäsen-/asiointinumeron, jonka löydät omalla nimelläsi varustetusta S-Etukortista.

Laskutus

Mistä voin tarkistaa, onko sähkölaskuni kerryttänyt Bonusta?

Ilmoitamme sähkölaskusi Bonukseen oikeuttavat maksut laskun ensimmäisellä sivulla heti loppusumman alapuolella.

Bonukset kertyvät maksetusta arvonlisäverollisesta sähkön myynnin osuudesta. Sähkönmyynnistä maksamme Bonusta sekä käytetystä sähköstä että perusmaksuista.

Kuinka usein saan laskun?

Pääsääntöisesti yleissähköasiakkaamme saavat 6 laskua vuodessa ja aika- sekä kausisähköasiakkaat 12 laskua vuodessa.

Voinko saada sähköisen laskun?

Voit halutessasi vastaanottaa laskun suoraan omaan verkkopankkiisi e-laskuna. E-laskun tekemiseen tarvittavat tiedot löytyvät ensimmäiseltä laskultasi, jonka lähetämme postitse.

Voimme myös lähettää laskun sähköpostilla. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin tarkistamme sähköpostiosoitteesi ja lähetämme laskut jatkossa sähköpostiin.

Maksaako paperilasku?

Emme veloita paperilaskun lähettämisestä maksua.

Onko mahdollista saada lasku suoramaksuun?

Voit saada suoramaksun käyttöön, jos sinulla ei ole mahdollista vastaanottaa e-laskua tai sähköpostilaskua. Suoramaksusopimuksen voit tehdä oman pankkisi kautta.

Mistä näen vanhat laskuni?

Laskuarkisto löytyy Online-palvelustamme, jota voit käyttää ympäri vuorokauden. Palvelun käyttö edellyttää rekisteröitymistä.

Voinko muuttaa laskun eräpäivän?

Voimme sopia yhdessä uuden maksupäivän yksittäiselle laskulle, mutta laskujen eräpäivää ei ole mahdollista muuttaa pysyvästi.

Jäsen-/asiointinumeroni on muuttunut. Miten voin päivittää tiedon?

Jos antamasi henkilökohtainen osuuskaupan jäsen-/asiointinumerosi on muuttunut, voit päivittää sen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse tai Chatilla. Asiakaspalvelu palvelee sinua numerossa 09 829 0225 arkisin 8–20 ja lauantaisin 10–16.